1CARE : Kerajaan atau Doktor?

Salam..



Hye guys have you ever heard about 1CARE?? if you are really concern and aware about Malaysian's current issues you will be indeed heard of it for thousands on these current days. Where on earth more it wasn't yet published? papers? no..youtube? no. radio?? also no.. but somehow I guess not all people knows about this. You know? me myself not either at the very first place..

For your information, 1CARE is NOT under government idea, neither related to any parties nor political issues as most people now thinking of. Im here not a part of any party, but I am on healthcare provider side. Yes, actually plan untuk 1CARE implementation adalah bukan dari kerajaan as  salah satu cara untuk menang for the  general election soon. but this program is actually was planned by our own Malaysian doctors without politic wise matters.

Banyak tersebar di internet menyatakan 1CARE adalah salah satu program di bawah pihak kerajaan untuk menang dalam pilihanraya tak lama lagi dan mungkin ia disebabkan oleh ada perkataan '1' disitu yang sinonim dengan 1 Malaysia. Kalau tak tahu cerita janganlah duk sebarkan fitnah and rumors ye dak???

Cerita nya macamni, asalnya disebabkan oleh terlalu ramai penduduk di negara kita yang mengidap penyakit kronik seperti Hypertension (darah tinggi) dan Diabetes Mellitus (kencing manis). Bila makin hari bilangan pesakit yang meningkat ramai, ramai la pesakit yang berkunjung ke Klinik Kesihatan(KK) setiap hari. Kenapa klinik kesihatan?? kenapa tak gi je kat klinik private? it is due to the cost itself. Kat KK mak ayah you just kena bayar RM1 for each visit including both consultation n medications but kat klinik private? harga ubat dah berpuluh2 ringgit then consultation plak ada jugak bayarannya. You all ingat ubat darah tinggi n kencing manis tu cuma satu jenis je eh? kadang2 mahu pesakit tu ada 14 jenis ubat berlainan. bayangkan.....

So, disebabkan kat KK dah tersangatlah overload sampai doctor pun tak mampu nak merawat setiap pesakit dengan effectivenya sebab terrrrlalu ramai pesakit. kesian tak kat mak ayah korang datang KK tunggu 4,5 jam untuk datang berjumpa doktor selama 3-5minit? berbaloi tak?? so doktor2 under perkhidmatan awam pun merancang untuk berkongsi pesakit dengan doktor2 di private center yang tersangatlah 'dahagakan' pesakit untuk datang ke klinik nya. Sebab apa?? sebab kebanyakan kes yang pergi ke klinik private adalah kes-kes kecemasan atau acute seperti sakit perut, demam, batuk, selsema, gatal, luka. haa macamtulah. Padahal kat negara kita ni DIPENUHI dengan pesakit2 kronik seperti darah tinggi dan kencing manis tapi diorang lagi suka ke KK sebab kos yg murah.. tak mampu nak tanggung perbelanjaan rawatan di private klinik.

So, thats y our kerajaan awam doctors plan this dan mereka menggunakan nama '1CARE' untuk memudahkan penerimaan dari pihak kerajaan pusat sbb bang najib kan suka perkataan '1' ni hehe. memang langsung takde kene mengena dengan isu politik. Oleh itu, cadangannya adalah setiap rakyat perlu membayar insurans tabung bulanan yg dipanggil Social Insurance Scheme mengikut gaji masing2. macam tax gitu. Oleh yg demikian, semua pesakit yang ingin mendapatkan rawatan di klinik private atau awam berdekatan tidak akan dikenakan bayaran walau 1 sen. Bila macamni, timbullah rasa TIDAK ADIL bagi sesetengah pihak yang terasa diri die AKAN SENTIASA SIHAT sepanjang hidup dia."buat apa nak bayar kalo saya tak pernah sakit? kalau saya bayar banyak, orang lain plak yang akan gunakan duit saya untuk mendapatkan rawatan. ini tidak adil!"  ini la masalah masyarakat kita sekarang, hidup dengan pentingkan diri sendiri. Kalau semua orang berpikiran positif dan ikhlas dan memahami konsep program ni kan bagus. BANYAK PAHALA yang kita dapat sebab menolong orang lain yang tak mampu.

masalah juga ada pada doctor2 yang dah selesa dan stabil dengan punyai klinik sendiri. Bila program 1CARE ini dilaksanakan diorang rasa tergugat sebab mungkin income dah tak sebanyak yang sebelum ni. Sebab income yang diberi kepada doctor melalui program ni adalah mengikut keberkesanan dan perfomance doctor tersebut dalam merawat pesakit.

JAdi, misi utama program ini adalah untuk mengurangkan penyakit kronik yang menjadi 'pembunuh' utama negara kita masa kini. Dan untuk memudahkan para pesakit bagi mendapatkan rawatan terdekat. Ce korang pikir, senang tak untuk mak ayah korang yang ada darah tinggi n kencing manis untuk dapatkan ubat dan rawatan setiap bulan?? takdela kene datang klinik jauh2 setiap 2 minggu dan menuggu berjam-jam semata mata untuk ambil ubat kan...ubat kat KK selalu kehabisan stok ye.

Sebenarnya kat UK dah lama implement benda ni. kat Singapore pun dah, kat Thailand pun dah. Negara kita bila lagi? :)

remember eh, im here not as a politician tau, im just clarifying something misunderstood. so now the choice is at your own fingertips! :)


SO PLEASE BE THINKING WISELY..



4 awek dan jejaka hot!:

EyqaLuvender said...

owh...baru taw ni...
milo,boley jd politician da ni,ada gaya...ahax!

Unknown said...

cadang kan lah kt kementrian =)

Botak said...

kuasa membeli rakyat malaysia rendah walaupun ada yang kata tinggi., kalau dilaksanakan perkara ni semakin papa lah rakyat yang miskin..

rhm slzr said...

macam nak pilihan raya pla ye..hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...